ŞTIIND că este erezie, să fugi de erezie, încît nici să te împărtăşeşti cu ei, nici să-i pomeneşti la dumnezeiasca liturghie” – scrisoare a Sfîntului Teodor Studitul
Epistola 39
Egumenului Teofil
Voiam mai degrabă să scriu sfinţiei tale, însă nu am avut bun prilej, fiind păzit cu străşnicie. Dar fiindcă a binevoit bunul Dumnezeu să‑mi dăruiască şi chipul, şi persoana [prin care să‑ţi scriu], îmi împlinesc şi eu, smeritul, dorirea mea şi te salut şi te îmbrăţişez, părintele meu duhovnicesc şi cu adevărat preaiubit. Căci, chiar dacă stăpânitorii veacului acestuia ne‑au despărţit trupeşte, însă nu au destrămat şi dragostea[1] şi relaţia noastră, a unuia cu altul, şi care are ca [temelie] pe Dumnezeu, ci mai degrabă au întărit‑o[2]. Căci sunt convins că şi cuvioşia ta doreşte de nevrednicia noastră şi [mai sunt convins] că rămâne neclintită în împotrivirea ortodoxă şi plăcută lui Dumnezeu, [împotrivire] de care tu ai dat dovadă înaintea lui Dumnezeu şi a oamenilor şi la început, şi la sfârşit, ca unul care ai ales împreună cu noi, smeriţii, prigoana pentru dreapta credinţă. Şi, chiar dacă cei puternici nu au vrut, totuşi au făcut în aşa fel ca să nu‑i trimită pe mulţi în surghiun şi să‑i închidă, ca de aici să convingă lumea că numai noi ne îngrădim şi suntem deosebiţi de ei şi că nu mai sunt alţii care se împotrivesc [lor][3]. Dar chiar şi aşa, mulţi la număr, în vremea stăpânirii lor[4], fie din frică, fie din iconomie [dumnezeiască] s‑au ascuns, încât îl putem asculta pe dumnezeiescul David, strigând: „Îi voi număra pe ei şi se vor înmulţi mai mult decât nisipul” (Ps. 138, 18). Căci nu este ceva mic şi ascuns necucernicia lor, ci ceva foarte mare şi limpede pentru cei ce au minte. Iconomia lui Hristos, preasfinţia ta, au întors‑o pe dos, după capul lor, dogmatisind, prin adulter şi însoţirea adulteră[5], ca iconomie mântuitoare pentru Biserică, [tocmai] călcarea Evangheliei, [aruncând] sub anatemă pe cei care nu primesc aşa [cum zic ei]. Au nimicit Evanghelia prin dezlegarea [nerespectarea] unei singure porunci, spunând pe faţă că dezlegarea este iconomie a lui Dumnezeu. Căci, precum s‑a scris, cel care plineşte toată legea, dar greşeşte într‑o singură [poruncă], s‑a făcut vinovat de toate (Iac. 2, 10). Aceştia însă pentru o greşeală – sau mai bine zis pentru greşelile celui adulter şi a celui ce a unit prin adulter[6] şi ale celor ce au fost de acord cu adulterul şi ale tuturor celor ce au vreo părtăşie cu cel adulter (căci nu sunt despărţiţi unii de alţii: cei ce au făcut [adulterul] şi cei ce sunt de acord cu el[7]) – nu zic că sunt vinovaţi, ci iconomi ai lui Dumnezeu, şi că mincinos este cel ce‑i arată a fi vinovaţi. Dar se înstrăinează şi sfinţii de [aceşti] „iconomi” ai lui Dumnezeu, căci nici un sfânt nu a călcat legea lui Dumnezeu, nici, călcându‑o, nu se poate numi sfânt. Iar ei, expunând pe faţă, ca pe o lege de necălcat a lui Dumnezeu, dogma [lor, ce constă] în călcarea de lege şi dând anatemei pe cei care nu sunt de acord cu ei în aceasta (şi e limpede că sfinţii din cer şi de pe pământ nu sunt de acord cu adulterul), au arătat pe faţă că, prin dezlegarea unei singure porunci a Evangheliei, au întors pe dos nu numai întreaga Evanghelie – prin aceea că au hotărât în sinod iconomia mântuitoare pentru Biserică şi au pus ca să fie şi să se numească lege de necălcat o iconomie bazată pe călcarea a toată porunca şi [însăşi] călcarea acesteia [a poruncii lui Dumnezeu] –, ci că au dat anatemei şi pe sfinţii care nu sunt de acord cu ei, fiindcă nici Dumnezeu nu este. Şi, pe scurt, ce să mai spunem multe, cât nici epistola nu poate încăpea? Cumplită cacodoxie[8] a fost dogmatizată în Biserica noastră – însăşi erezia adulterină – care, împreună cu schimbarea Evangheliei, a dezlegat şi dumnezeieştile canoane prin dezvinovăţirea celui ce a unit prin adulter[9] [şi] care a fost caterisit de ele. Căci dacă Evanghelia au nesocotit‑o, greu [se vor porni] să se îngrijească de sfintele canoane.
Deci, împreună cu salutarea mea către tine, pe acestea am socotit necesar să le amintesc părinţimii tale ca, ştiind că este erezie, să fugi de erezie, adică de eretici, încât nici să te împărtăşeşti cu ei, nici să‑i pomeneşti la dumnezeiasca liturghie, în preasfânta[10] ta mănăstire. Fiindcă cele mai mari ameninţări spuse de sfinţi zac asupra celor ce se învoiesc[11], chiar numai să‑i primească la masă[12]. Şi dacă ar zice cuvioşia ta cum de nu am spus aceasta mai înainte de robie, ba că şi noi i‑am pomenit pe cei din Bizanţ, aceea să ştie că [atunci] nu fusese sinod, nici era pronunţată anatema şi dogma cea rea[13]. Şi mai înainte de acestea nu era sigur dacă trebuia să ne depărtăm cu totul de cei fărădelege sau numai să fugim de împărtăşirea pe faţă cu ei, dar să‑i pomenim [totuşi], printr‑o iconomie cuvenită, până la o vreme. Dar când necredinţa eretică a ieşit limpede pe faţă şi a fost dată la arătare prin sinod, trebuie de acum să‑ţi arăţi pe faţă evlavia ta, împreună cu toţi ortodocşii, prin faptul de a nu te împărtăşi cu cei rău credincioşi, nici să pomeneşti pe vreunul din cei aflaţi în sinodul cel adulter sau care cugetă la fel cu el [cu sinodul adulter]. Şi este drept, cuvioase părinte, ca întru toate să fii iubitor de Dumnezeu, precum îţi este numele, şi să iubeşti şi în aceasta pe Dumnezeu. Căci Gură de Aur nu numai pe eretici îi dovedeşte cu mare şi puternic glas ca duşmani ai lui Dumnezeu, ci şi pe cei ce se împărtăşesc cu unii ca aceştia.[14] Şi dacă nici tăria ta nu este în siguranţă, atunci cine se va mai mântui? Şi dacă cel care, prin puterea lui Dumnezeu, ca unul ce e sfânt, a avut îndrăzneală înainte de [a se arăta] erezia desăvârşită, dar acum, după [arătarea] ereziei [pe faţă], se retrage, cum va cuteza altul să mârâie ceva? Şi dacă tagma monahicească nu le socoate pe toate gunoaie, mă refer la mănăstiri şi toate din jurul lor[15], cum va dispreţui mireanul pe femeie şi pe copii şi celelalte? De aceea îţi aduc aminte, ca un frate preamic şi copil [al tău], să nu tăcem[16], ca să nu ne facem strigare a Sodomei; să nu cruţăm cele de jos, ca să nu pierdem cele de sus; să nu punem piatră de poticnire Bisericii lui Dumnezeu, Care [poate] fi limitată chiar şi la trei ortodocşi, după sfinţi, ca să nu fim osândiţi de hotărârea Domnului. Şi nu pentru mine spun acestea, eu, ticălosul – căci mie, chiar dacă e îndrăzneţ lucru a zice, a muri pentru adevăr îmi este câştig şi bucurie şi viaţă, de vreme ce mă întăresc prin sfintele voastre rugăciuni –, ci pentru dragostea dintre noi, cea dintru început şi duhovnicească, şi pentru folosul de obşte. Căci dacă Fiul lui Dumnezeu, Domnul şi Stăpânul tuturor, S‑a dat pe Sine pentru toţi jertfă lui Dumnezeu şi Tatălui, ce Îi datorăm şi cât nu trebuie să răbdăm şi să pătimim pentru El noi, monahii, care ne‑am răstignit prin lepădarea [de lume] şi care cu adevărat, iar nu în chip nefolositor, ne‑am lepădat [de lume]? Fiindcă nu numai din înfăţişarea din afară trebuie judecate lucrurile (căci mulţi se ascund sub mască, nefiind [de fapt] ceea ce se arată a fi), ci din fapte se fac limpezi înfăţişările.
Aşadar, dacă monahi sunt unii în vremurile de acum, să arate prin fapte. Iar fapta monahului este ca nici din întâmplare să nu sufere înnoirea Evangheliei, ca nu cumva, punând înaintea mirenilor pilda sa, să le dea motiv pentru erezie şi pentru împărtăşirea cu ereticii, spre a lor pierzanie.
Adânca smerită cugetare a sfinţiei tale, ca una ce a acceptat subiectul [acesta de discuţie], m‑a făcut să vorbesc mult în deşert. Iar tu, părinte, roagă‑te şi prearoagă‑te pentru mine, cel stricat şi păcătos, că mai cu seamă te doresc pe tine. Iar cel ce este întemniţat împreună cu mine[17] asemenea te salută şi are nevoie de rugăciunile tale.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] Mai exact: „felul nostru comun de a cugeta”.
[2] Suferinţele pentru Dumnezeu şi dreapta credinţă întăresc mintea fiecăruia în har şi mărturisire. Deoarece baza relaţiilor dintre ei era dreapta cugetare despre Dumnezeu şi dragostea către El, înseamnă că cu cât relaţia lor cu El se întărea prin suferinţe, pe atât şi relaţia dintre ei se întărea. Şi atunci despărţirea trupească se face pricină de intensificare a simţirii reciproce. Aceasta este baza relaţiilor între credincioşi şi în Biserică.
[3] Interesantă stratagemă: Prin trimiterea în surghiun a puţinor oameni, dorea să se arate că aceştia sunt răzvrătiţi în mod real şi că nu pentru dreapta credinţă au fost ocărâţi, căci iată că mulţi de aceeaşi credinţă cu ei nu au fost exilaţi. Deci, de fapt nu credinţa lor ar fi fost problema, ci ticăloşia lor.
[4] A împăraţilor eretici.
[5] E vorba de acceptarea sinodală a adulterului împăratului bizantin.
[6] Preotul Iosif care a acceptat să săvârşească o asemenea cununie nelegiuită.
[7] Sunt la fel de vinovaţi.
[8] Rea credinţă.
[9] În sensul că a oficiat căsătorie adulteră.
[10] Euagestath: în sensul de curată de orice erezie.
[11] Fac pogorăminte.
[12] În sensul că le sunt prieteni, căci poţi primi în casă un eretic ca să‑l ajuţi: de pildă, să‑l hrăneşti, dacă e înfometat.
[13] În sensul că adulterul nu era ratificat sinodal cum făcuseră mai pe urmă la acel fals sinod.
[14] Despre proorocii mincinoşi, PG 59, 557‑558.
[15] Mulţi monahi nu voiau să intre în conflict cu ereticii, pentru că astfel trebuiau să lase mănăstirile şi să plece în surghiun.
[16] Uneori şi tăcerea este vinovată: atunci când ar trebui să mărturisim dreapta credinţă şi nu o facem.
[17] Sfântul Nicolae Studitul, ucenicul cuviosului Teodor, care l‑a şi urmat în surghiunul său.
Sursa: “Dreapta credinţă în scrierile Sfinţilor Părinţi”
Pendula vieții
Acum 4 săptămâni
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu