Totalul afișărilor de pagină

Faceți căutări pe acest blog

luni, 19 iulie 2010

Sfantul Proroc Ilie Tesviteanul

Sfantul Proroc Ilie Tesviteanul

Reprezentat iconografic, cel mai adesea, fie in gura pesterii sale (hranit de corb), fie in carul de foc (in care a fost rapit la cer), Sf. Mare Prooroc Ilie Tesviteanul este, in calendarul bisericesc, dar si in traditia populara, personajul din Vechiul Testament cel mai familiar constiintei crestine. De cata cinste s-a invrednicit in fata lui Dumnezeu se vede si din relatarea evanghelica a Schimbarii la Fata de pe Muntele Tabor, cand, in lumina slavei Domnului, s-a facut vazut impreuna cu Moise. Marele prooroc este socotit si protoparintele monahismului crestin. A fost fiul preotului Sovac din Tesvi (din neamul lui Aaron) si a trait cu mai bine de 800 de ani inainte de Hristos. Vechiul Testament istoriseste despre faptele lui minunate in cartile numite Regi, iar Noul Testament sugereaza ca el va fi inaintemergatorul celei de a doua veniri (a se vedea, de pilda, Matei 17, 10-11).


SFANTUL, PESTERA SI CORBUL

Hotarat sa certe aspru pe regele Ahab si pe cei care-l urmau pe calea paganeasca a adorarii lui Baal, Dumnezeu l-a chemat pe dreptul Ilie si i-a spus: “Du-te spre Rasarit si ascunde-te la paraul Cherit, care este in fata Iordanului. Vei bea apa din parau, iar corbilor le-am poruncit sa te hraneasca acolo”. Iar dupa ce astfel l-a pus la adapost pe Ilie, a trimis seceta cumplita peste Israel, incat oamenii piereau de sete si de foame. Ilie isi potolea insa setea din paraul de langa pestera, iar corbii ii aduceau hrana in zbor: dimineata – paine, iar seara – carne Si asa a petrecut proorocul pana ce lui Dumnezeu i-a placut sa-l scoata de acolo si sa-l trimita in Sarepta Sidonului, apropiindu-se vremea indurarii Sale si indreptarea celor rataciti, mai ales prin cuvantul si puterea lui Ilie, care in urma a si fost rapit la cer (sub ochii ucenicului sau Elisei, care se uita si striga naucit: “Parinte, parinte, caii si carul lui Israel!”). (R. C.)

Lumea credintei, anul III, nr. 7(24)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu