Totalul afișărilor de pagină

Faceți căutări pe acest blog

vineri, 12 februarie 2010

Evolutionismul - religie moderna sau eroare?

Dezbatere Ziare.com: Evolutionismul - religie moderna sau eroare?

Dupa ce Darwin a publicat "Originea speciilor" in 1859, evolutionismul s-a impus in orice domeniu, dar in secolul XX, pentru darwinisti a fost mai importanta transformarea teoriei lor intr-o filosofie pe care nu s-au sfiit sa o catalogheze drept o noua religie.In episodul precedent al dezbaterii Evolutionismul - religie moderna sau eroare? am vazut ca adeptii creationismului au invatat sa foloseasca stiinta pentru a-si argumenta punctul de vedere. Au publicat lucrari in care arata ca Pamantul ar fi de fapt o planeta tanara, iar mutatiile de care vorbesc darwinistii nu pot avea loc atat de usor. Totusi, aproape orice cercetare are rezultate evidente in favoarea evolutionistilor, iar acestea sunt prea putin contestate in lumea stiintifica. Asa ca de la mijlocul secolului XX, darwinistii au considerat ca nu mai au ce sa demonstreze si si-au anuntat victoria in fata controlului exercitat de o autoritate divina.Unul dintre cei mai proeminenti sustinatori ai evolutionismului si ai selectiei naturale in acea perioada era Julian Huxley, nepotul lui Thomas Henry Huxley, biolog englez care l-a sustinut pe Darwin inca de la inceput. Considerandu-se un umanist evolutionist care credea intr-o religie naturalista, el a devenit unul dintre cei mai influenti intelectuali ai secolului trecut. A fost primul presedinte al UNESCO si a fondat World Wildlife Fund.Nu mai este nevoie si nici loc pentru supranaturalIn 1959, cu ocazia centenarului Originii speciilor, Huxley a tinut un discurs in care a evidentiat partea religioasa a evolutionismului si a subliniat ca acesta este de fapt o noua religie. In lucrarea "Sensul eshatologic al creatiei", Adrian Lemeni reproduce discursul lui Huxley:"Istoricii viitorului vor socoti probabil Saptamana Centenara ca rezumand o importanta perioada critica din istoria acestui pamant al nostru - perioada cand procesul de evolutie, in persoana omului iscoditor, a inceput a fi cu adevarat constient de sine. Este unul dintre primele prilejuri publice cand s-a recunoscut pe fata ca toate aspectele realitatii sunt supuse evolutiei de la atomi si stele pana la pesti si flori, de la pesti si flori pana la societatile si valorile umane pe scurt, ca intreaga realitate este un unic proces de evolutie. In modul evolutionist de gandire nu mai este nevoie si nici loc pentru supranatural. Pamantul nu a fost creat, ci a evoluat. Tot asa s-a intamplat si cu animalele si plantele care il locuiesc, inclusiv cu noi, oamenii-minte si suflet, creier si trup. La fel s-a intamplat cu religia. Omul evolutionist nu mai poate scapa de singuratate in bratele intruchiparii unui tata divinizat pe care el insusi l-a creat, nici sa mai fuga de responsabilitatea luarii unor decizii adapostindu-se sub umbrela Autoritatii Divine, nici sa se eschiveze de la greaua sarcina de a da fata cu problemele sale prezente si de la planificarea viitorului sau, bizuindu-se pe voia unei pronii atotstiutoare, dar de nepatruns. Viziunea evolutionista ne da putinta sa intrezarim, chiar daca nedeplin, directiile noii religii despre care putem fi siguri ca se va ivi, spre a sluji nevoilor erei viitoare."Aceasta noua credinta propovaduita de Huxley la 100 de ani de la publicarea Originii speciilor avea sa depaseasca barierele stiintei si sa influenteze guvernele si legile ca apoi sa devina filosofie a modernitatii.Darwinismul socialDarwinismul fusese totusi extins catre alte domenii ale vietii cu mult inainte. Sociologii preluasera deja teoria selectiei naturale in a doua parte a secolului 19 si o adaptasera pentru a comenta cresterea populatiei, competitia pentru resurse, dar si efectele negative pe care le au asupra societatii ajutoarele oferite celor slabi.Chiar si Darwin scria in 1882 ca avansul tehnologiei medicale insemna ca oamenii slabi urmau sa supravietuiasca si sa aiba copii, iar societatea trebuie sa suporte in continuare prezenta membrilor inferiori.Inainte ca Darwin sa isi publice teoria, Thomas Malthus si Herbert Spencer aveau o viziune asemanatoare asupra societatii. Malthus era de parere ca numarul tot mai mare de oameni urma sa afecteze rezervele de hrana, iar mila nu face decat sa amplifice problemele sociale.Si Francis Galton, varul lui Charles Darwin, avea sa adapteze teoria cativa ani mai tarziu si sa creeze eugenia (sau eugenetica), prin care spune ca, asa cum trasaturile fizice se mostenesc de la o generatie la alta, si calitatile mentale se transmit. Galton sugera chiar ca trebuie evitata inmultirea peste masura a celor slabi. Teoria lui Galton a fost preluata mai tarziu si pusa in practica de nazisti.Astfel, se poate spune ca teoria darwinista l-a eliberat pe om de constrangerile invizibile ale unei divinitati, insa i-a pus soarta in mainile elitelor care decideau prin cartile scrise in case calduroase ca saracii si bolnaviciosii nu ar trebui sa se inmulteasca.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu