Eurobarometru. Televizorul prosteşte poporul
Canalul media utilizat cu cea mai mare frecvenţă de către români este televiziunea.
85% dintre respondenţi declară că se uită la televizor în fiecare zi sau aproape în fiecare zi, un procent similar fiind înregistrat şi pe ansamblul Uniunii Europene. Celelate mijloace de comunicare sunt însă mai puţin utilizate decât în Uniunea Europeană.
Astfel, radioul obţine 32 de procente pentru utilizarea zilnică, presa scrisă 16%, iar Internetul 30%, mai puţin cu 24%, 16% şi respectiv 15% decât media europeană. În ceea ce priveşte Internetul, dacă se iau în considerare doar marile oraşe, utilizarea zilnică se ridică la 54%, adică acelaşi grad de utilizare ca în ansamblul UE, arată Eurobarometrul de toamnă, dat marţi publicităţii de către Reprezentanţa Comisiei Europene la Bucureşti.
Doar aproximativ 1 din 4 români se consideră bine informat în legătură cu problemele europene. Prima sursă de ştiri despre problemele politice europene este televizorul (81%), urmat de Internet cu 8%. Televizorul este considerat şi pe ansamblul Uniunii Europene ca primă sursă de informare (61%), urmat de presa scrisă (14%). Aceasta din urmă este aleasă, în România, ca primă sursă de doar 2% din populaţie.
Atunci când caută informaţii despre politicile şi instituţiile UE, românii folosesc ca surse televizorul (55%), Internetul (23%), radioul (21%), discuţiile cu rude sau prieteni (20%) şi de abia apoi (pe locul 5) ziarele cotidiene (13%). Rolul de informare scăzut acordat presei scrise este întâlnit în doar câteva alte ţări europene, cum ar fi Letonia (15%), Lituania (17%) sau Polonia (16%), în timp ce media relevantă înregistrată la nivelul Uniunii Europene este de 32%.
Aproximativ o treime dintre români consideră că televiziunea, ca principală sursă de informare, vorbeşte atât cât trebuie despre afacerile europene, iar aproximativ 1 din 2 români consideră că Uniunea este prezentată în mod obiectiv.
Chiar dacă sunt uşor mai mulţumiţi şi mai optimişti decât în primăvara lui 2010, românii continuă să fie în general pesimişti în legătură semnele ieşirii economiei din criză. Astfel, majoritatea apreciază negativ starea economiei, ei fiind depăşiţi în negativism doar de irlandezi şi de greci.
Confruntîndu-se cu creşterea preţurilor ca principală problemă, mai mult de jumătate din români consideră că efectul crizei asupra locurilor de muncă încă nu a atins apogeul şi că situaţia va continua să se deterioreze.
Pe de altă parte, o privire de ansamblu la nivelul Uniunii Europene, dezvăluie apariţia unui optimism moderat legat de îmbunătăţirea situaţiei economice. Tendinţa se observă mai degrabă în vechile state membre şi este mai accentuată în ţările nordice.
Pentru România, datele au fost culese între 11.11.2010 şi 01.12.2010 pe baza unui eşantion reprezentativ la nivel naţional de 1001 persoane de 15 ani şi peste. Marja de eroare a eşantionului este de +/- 3,1% pentru un nivel de încredere de 95%.
Pendula vieții
Acum 4 săptămâni
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu